Deon Meyer författar på afrikaans

Trackers är den sjunde av deckarförfattaren Deon Meyers romaner som översätts till engelska. Det är också den sjunde boken i ordningen som jag lagt beslag på. När det gäller denna författare vill jag inte missa någonting, så jag är ständigt på alerten för att få nys om nyheter så snabbt som möjligt!

Vem är då denna Deon Meyer? Jo, han är en sydafrikansk författare, som alltså skriver deckare. Normalt sett är jag ingen större deckarfantast. Många deckare kan förvisso vara trevliga att läsa som tidsfördriv, men det är sällan de berör på något djupare plan. Det som skiljer Deon Meyers böcker från mängden är att de utspelar sig i Sydafrika och skildrar platser, människor och händelser som man annars kan ha svårt att relatera till. Och det visar sig att denna miljö lämpar sig minst lika bra för kriminalhistorier som engelska landsbygden eller svenska huvudstaden. Även berättartekniken känns annorlunda än andra deckare jag läst, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som skiljer! Kanske är det för att det här inte är fokus på en person som hittats död, och jakten på förövaren, från första till sista sida. Solklart är att Meyer väcker läsarens sympatier genom sina personskildringar. Några återkommande karaktärer i de sex romaner jag läst är den alkoholiserade polismannen Benny Griessel, Thobela Mpayipheli som utbildats till lönnmördare av KGB och den före detta polismannen Zatopek van Heerden. I denna den sjunde boken verkar det som att jag åter får stifta bekantskap med livvakten Lemmer (tidigare brottsling), Janina Mentz som jobbar för den statliga underrättelse-tjänsten och (den numera före detta) polismannen Mat Joubert.

Redan efter 54 sidor av Trackers är jag fast, alldeles uppslukad. Men nu får det ändå bli en paus i läsandet för att titta på kvällens Idol-avsnitt!

PS.Deon Meyers hemsida kan du läsa mer om hans böcker!

Kommentera

