Richardfritt

Två Richardfria kvällar innebär? Just det, att en bok läses ut snabbt! 10 dagar efter att den utkommit på engelska, 3 dagar efter att den landat hos mig.

Trackers är uppbyggd av tre mer eller mindre ihopvävda historier, berättade ur följande synvinklar: Lemmer – med kriminellt förflutet, numera livvakt, tar på sig att livvakta en mer eller mindre legal transport av noshörningar, som visar sig omfatta mer än bara noshörningar; Milla – hunsad hemmafru tar det svåra beslutet att lämna sin man, lyckas få ett jobb som rapportsammanställare för statliga underrättelsetjänsten och hamnar mitt i en komplicerad uppgörelse; och Mat Joubert – före detta polisman, numera privatdetektiv, åtar sig att försöka finna en ”genomglad och alltid uppriktig make” som varit försvunnen i tre månader. Mycket mer vill jag inte avslöja av handlingen, men Meyer visar hur svårt det kan vara att läsa av en annan människa, samt hur lätt det kan vara att manipulera en. Köp! Eller låna! Läs!

När jag ändå snackar böcker vill jag passa på att tipsa om en annan jag läst nyligen, som jag idag upptäckte att den blivit film och just nu går på bio (red: har premiär på svenska biografer imorgon). Jag läste boken, författad av Kathryn Stockett, på engelska under titeln the Help, i Sverige heter filmen Niceville. Handlingen utspelar sig under 60-talet i en sådär lagom rasistisk amerikansk småstad. Den skildrar rollen som hembiträde under denna tid, både ur perspektiv från de svarta kvinnor som arbetar som sådana och de vita kvinnor som först uppfostrats av de samma, senare anställt dem. Första person är olika i de olika kapitlen. När jag först började läsa blev jag irriterad eftersom det fanns ungefär fem stavfel eller grammatiska fel i de tre inledande meningarna, men jag insåg snart att det var slang, talspråk. Detta gjorde det lite klurigt precis i början, men man kom in i det väldigt snabbt och därefter förhöjde det graden till vilken man kunde leva sig in. Under två dagar i Spanien gjorde jag ingenting annat än att läsa. Betyg överflödigt!

UPPDATERING

Filmen fick en trea i DN och ligger på 8.1 på IMDb. Jag ska se!

Kommentera

