Marie Sklodovska/Madame Curie

Madame Curie

Denna bild gör sedan en tid tillbaka reklam för en utställning om Marie Curie på Nobelmuseet. Vad är då så speciellt med det? Jo, att hon på just denna bild är så otroligt lik min lillebror, att det flera gånger på tunnelbanan har känts som att brorsan är där och håller koll på mig. När jag visade bilden för mamma tyckte hon att det var likt mig, och hennes mormor. Vi bestämde oss i alla fall för att gå på utställningen, så igår spenderade vi tre timmar på Nobelmuseet i gamla stan. Just Curie-utställningen var generellt bra och lagom stor. Sedan satt vi i mer än en timme och tittade på korta film-sekvenser om blandade Nobel-pristagare genom tiderna. De tog aldrig slut! Jag undrar om det finns ett klipp om varje pristagare, för då kunde vi suttit där lääänge.

Och bilderna då? Nja, det var mest bara just den bilden hon var lik oss på. Så jag tror inte att släktforskning skulle leda till så spännande upptäckter!

Kommentera

