Steve Jobs

En så kallad ”facebook-vän” till mig gjorde idag en väldigt tänkvärd statusuppdatering: ”…jämför hur många som facebookar om att Steve Jobs har dött med hur många som facebookar om massvälten i Afrika.” Och han har en poäng. Jag menar absolut inte att jag ser något fel i att människor världen över sörjer denna stora innovatör. Gosh, jag blev själv alldeles tårögd när jag nåddes av nyheten (kan bero på 1. att jag är väldigt blödig eller 2. att jag insåg att han inte kommer kunna berika vårt hem mer efter iPod, MacBook, iPhone och iMac, för jag vet faktiskt inte så himla mycket om honom). Men hur kommer det sig att vi är så många som tar detta hårdare än t. ex. massvält i Afrika, och ger det här så mycket mer tankekraft? Varför har jag inte försökt läsa på om situationen på Afrikas horn, när jag nu sitter här och fördjupar mig i Jobs liv? Jag tror absolut att det till stor del beror på vad som känns nära/avlägset och vad man kan relatera till. Afrikas horn ligger dock inte längre bort, fysiskt sett, än Kalifornien. Men hur ska man bära sig åt för att få människor att även engagera sig för människor de inte känner; hur ska man göra händelser och situationer lättare att relatera till? Däri ligger en stor utmaning för våra journalister och våra politiker. Först och främst måste de inse var fokus bör ligga! Och sen kommer nästa problem…hur gör vi bäst för att hjälpa!?

När jag lyssnade till det här talet blev jag inte bara tårögd: Steve Jobs’ 2005 Stanford Commencement Address.

Kommentera

