Dagen efter F! mot SD

Jag skulle vilja fira F!s inträde och att MP blir näst största parti, men när SD får fler mandat än V bär det emot. Jag tror inte att 10% av Sveriges röstberättigade är rasister, eller ens 5% om vi antar att inga SD-sympatisörer är soffliggare. Vad jag däremot tror är att det missnöje som SDs 10% tyder på måste tas på allvar. För det första måste övriga partier och deras representanter sluta uttrycka sig som mossiga politiker och våga tala klarspråk. Det funkar inte att vara rädd att tappa röster, debatten med SD måste tas. Hur löser vi de samhällsproblem som orsakar det stora missnöjet? Snälla ”etablerade partier”: kom med tydliga och konkreta förslag! För det andra måste alla vi medmänniskor ta större ansvar. Trots att jag bor i ett distrikt med hög utbildningsnivå och stor medvetenhet, röstade 27 personer på Sverigedemokraterna. Av 1156 röstberättigade, varav 736 röstande. Och i hemstaden, i Krischan, där ser det preliminärt ut som att hela 17% röstade på SD. Alltså har jag troligtvis om inte vänner så åtminstone bekanta som sympatiserar med Sverigedemokraterna. Och därmed måste jag ta mitt ansvar i vardagen – förklara varför en röst på SD inte är ett okej sätt att visa missnöje. Istället för att klanka ner, smutskasta och kalla vederbörande för idioter (även om det kanske är det jag känner innerst inne).

Skärmavbild 2014-05-26 kl. 19.04.31

Skärmavbild 2014-05-26 kl. 19.04.55

Ännu dystrare är det såklart att jämfört med stora delar av Europa får våra 10% nästan anses låga, och SD framstår riktigt rumsrena. Men det är lättare att göra skillnad på hemmaplan, och Sverige måste fortsatt föregå med gott exempel!

Avslutningsvis har jag svårt att förstå hur 50% valdeltagande kan vinklas till något positivt – vår rösträtt är en förmån vi tar för given men som inte alls är självklar i alla delar av världen, och som våra förfäder kämpat för. Och det är vår plikt att utnyttja den.

 Ombo

Kommentera

